Hokan uudet tuulet vuodelle 2007

Tervetuloa Hokka ja Taideterhon uusille www-sivuille. Toimintamme on tähän saakka toiminut lähinnä lehtimainosten ja puskaradion välityksellä, mutta vuosi 2007 tuo toimintaan lisää ammattimaisuutta. Hokka rekisteröityy yhdistykseksi Hokka ry, ja tämä tuo mukanaan lisää uusia opettajia Hokan jo tuttuun opettajayhteisöön. Vanhojen jäsenten Heinin, Ainon ja Mirkan lisäksi toivotan tervetulleeksi uudet opettajat Paavon ja Antin.

Aikaisempien vuosien mukaisesti myös vuoden 2007 leirien opetus-suunnitelma jakautuu kahden erilaisen lähestymistavan mukaisesti. Puolet leireistä keskittyy maalamiseen, piirtämiseen ja grafiikkaan. Puolet painottavat kolmiulotteista työskentelyä ja valokuvausta. Opetamme tekniikoiden alkeita, mutta kunkin oppilaan lähtötason ja vastaanottokyvyn mukaan syvennämme jo opittua. Leirit on suunniteltu niin, että lapsella on mahdollisuus osallistua molempiin oman ikäryhmänsä leireihin. Vuonna 2007 molempiin leireihin sisällytetään äänityöskentelyä. Toiminta tapahtuu pääasiassa kuvataiteen tekniikoilla, mutta se yhdistetään äänien tuottamiseen ja äänien pohjalta työskentelyyn. Tarkoituksena on luoda rajaton äänen ja kuvallisen ilmaisun yhteinen maailma, jossa ilmaisumuodot tukevat ja innoittavat toisiaan.

Taiteelliset tavoitteet:
Aikuiset sukeltavat yhdessä lasten kanssa kokemaan taiteellista tekemistä. Tarkoituksena on käyttää suuria papereita ja “isoa tekemistä”. Tutustumme väreihin, erikokoisiin pensseleihin, eri materiaalien tuntuun. Työskentelemme erilaisissa tiloissa ja tilanteissa; ulkona ja sisällä, yksin ja yhteistyössä. Liikkuminen on osa taiteellista työtä. Musiikki innoittaa tekemiseen ja herkistää kuunteluun. Tarkoitus on käyttää visuaalista materiaalia äänen tuottamisen pohjana. Teemme äänimaisemia ja omia taiteellisia sävellyksiä.

Kasvatukselliset tavoitteet:
Tavoitteena on tuoda taiteellinen tekeminen ja taidemateriaalit lapsen saavutettaville välittömästi ja luonnollisessa kontekstissa. Leikki ja sosiaalinen tekeminen yhdessä muiden lasten sekä aikuisten kanssa alentaa lapsen kynnystä tarttua välineisiin myöhemminkin. Aikuisten kanssa yhdessä työskentely yhdistää lapsia myös aikuisten kulttuuriin.

Opetus tapahtuu lapsen kontekstista käsin. Ei ole yhtä tapaa tehdä, ei yhtä taidetta. Etsimme yhdessä ja sitä kautta löydämme.